Przejdź do treści
Slider_1 300px
Slider_2 300px
Slider_3 300px
Slider_4 300px
Przejdź do stopki

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 – edycja 2025 rok

Treść

Z okazji Ogólnopolskiego Tygodnia Biblioterapii oraz Ogólnopolskiego Dnia Biblioterapii, w terminie 14-21 listopada 2025 r. w bibliotece dla uczniów z klas 4-8 odbyły się różnorodne zajęcia/warsztaty z elementami biblioterapii. Poruszane były tematy hejtu, cyberprzemocy, uzależnienia od gier internetowych, plotki, sprawczości i asertywności, tolerancji w oparciu o najnowszą literaturę dla młodzieży. W warsztatach uczestniczyli uczniowie klas 4C, 4D, 5A, 5B, 5C, 7A, 7C, 8C.

Zajęcia zrealizowano w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Oferowany program:

1.    Plotka – słowa, które ranią. (klasy 4-6)
Zajęcia, których celem jest uwrażliwienie uczniów na konieczność kontrolowania swojej wypowiedzi oraz uświadomienie uczniom, jak krzywdząca może być plotka.
Tekst Madonny „Jabłka pana Pebody’ego”, tekst Sokratesa „Trzy sita”

2.    Uzależnienie od technologii na podstawie książki „Już, Już!” Katarzyny Wasilkowskiej (klasy 5-7)
Zajęcia na podstawie książki "Już, już!" Katarzyny Wasilkowskiej dotyczą uzależnienia od technologii, cyberprzestrzeni i mediów społecznościowych, omawiając także potrzebę akceptacji i rozpoznawanie przemocy w Internecie.

3.    Self-care, czyli o samoakceptacji (klasy 6-8)
Zajęcia biblioterapeutyczne na temat samooceny i sposobów wychodzenia z trudnych sytuacji na podstawie fragmentów książki A. Norrisa, Przyjaciele na śmierć i życie.

4.    Tolerancja. Inny, czyli wyjątkowy na podstawie książki „Mój kumpel Jeremi” Ewy Martynkien (klasy 4-6)
Warsztaty „Tolerancja - inny czyli wyjątkowy”, oparte na fragmentach książki „Mój kumpel Jeremi” pomogą dzieciom zrozumieć jak ważny jest szacunek, otwartość i ciekawość tego, co inne. Tylko dzięki poszanowaniu różnic możemy budować piękne relacje i lepszy świat. „Mój kumpel Jeremi” to książka, która ma uświadomić dzieciom, co dzieje, gdy akceptujemy złe traktowane siebie czy innych? Jakim zachowaniom nie powinno się pobłażać? I jak istotne jest, byśmy byli uważni i w porę reagowali, gdy widzimy, że komuś dzieje się krzywda.

5.    Ma być w sam raz, czyli o co chodzi w byciu sprawczą osobą? (klasy 6-8)
Zajęcia na temat samopoznania; wspierania budowania poczucia własnej wartości; wzmacnianie umiejętności podejmowania decyzji na podstawie fragmentów książki „Koń, koń, tygrys, tygrys” M. E. Neerlin.

6.    Jak nie zaplątać się w sieć hejtu? (klasy 7-8)
Zajęcia na temat hejtu i cyberprzemocy, w czasie których uczniowie rozwijają empatię zrozumienia dla ofiar hejtu, wzmacniają postawę sprzeciwu wobec nienawistnych treści w intrenecie. Zajęcia na podstawie fragmentów książki „Zaplątani w sieci” E. Jodko-Kula.

7.    Weź życie w swoje ręce! Motywacja do osiągania celów życiowych (klasy 6-8)
Zajęcia na podstawie książki Nicka Vujicica pt. „Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń!” dotyczące empatii wśród uczniów oraz akceptacji osób niepełnosprawnych, mające na celu rozwijanie motywacyjnej postawy do osiągania pozytywnych celów życiowych.

 


21 listopada odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski dla uczniów klas 4-8. Uczniowie przygotowali i pięknie recytowali wybrane teksty poezji i prozy. Zapraszam do obejrzenia fotorelacji >>.

Wyniki konkursu:
I miejsce Kaja Skowron kl. 5a
II miejsce Sasza Pieczewski kl. 6b
II miejsce Antoni Zacharski kl. 5b
III miejsce Daria Budzińska kl. 8d
wyróżnienie Helena Demianiuk kl. 6b

Serdecznie gratulujemy laureatom oraz wszystkim uczestnikom za piękny występ!

Konkurs zorganizowano w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 


Listopad 2025 - Dzień Postaci z Bajek w naszej szkole! 🌈 >>

5 listopada to był dzień był prawdziwie magiczny – pełen kolorów, uśmiechów i wyobraźni! ✨
Uczniowie klas 1–3 mogli przenieść się do bajkowego świata, rozwiązując wykreślanki, kolorowanki i tajemniczy szyfr z bajkowym hasłem 🔍🎨📜
Za wykonanie zadań czekała słodka nagroda 🍬 – bo w końcu w bajkach wszystko jest możliwe! 💫
Najmłodsi z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli w zabawie — z uśmiechem rozwiązywali bajkowe zadania, kolorowali swoje ulubione postacie i dzielili się opowieściami o bohaterach, których najbardziej lubią 💖 Nie brakowało radości, śmiechu i zachwytu nad magicznymi detalami — każdy stolik przeniósł uczniów do innej bajki! 🌟
Na zakończenie zabawy w klasach 1–3 wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcia, które pięknie uchwyciły bajkową atmosferę tego dnia 📸💫
W bibliotece klas starszych 4–8 również świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek (i Książek).
W tym dniu pomiędzy regałami można było spotkać księżniczki, Sherlocka Holmesa, Pippi Pończoszankę, Harry’ego Pottera i wiele innych postaci.
Było wesoło, kreatywnie i kolorowo! 🎨📚
W bibliotece czekało wiele atrakcji – szczególnie dużo emocji wzbudziło losowanie nagród dla osób przebranych. Przez cały dzień uczniowie mogli wpisać się na listę uczestników, a na 7 lekcji, z pomocą wolontariuszy, wylosowano aż 13 szczęśliwców, którzy otrzymali nagrody książkowe 📖🎁
Nie zabrakło też quizu literackiego o postaciach z bajek i książek – za każdą poprawną odpowiedź czekała niespodzianka, a chętnych do udziału nie brakowało! 😄
Uczniowie rozwiązywali również krzyżówki o baśniach, które przyniosły im mnóstwo radości i… kolejne nagrody! 🧩
Było gwarnie, kolorowo i magicznie! ✨
Na koniec w każdej klasie również wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcia pełne uśmiechów i bajkowych strojów.
Akcja odbyła się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy przebrali się za swoich ulubionych bohaterów i wnieśli do szkoły tyle radości! 📚🌟
Zamieszczone zdjęcia w relacji dotyczą uczniów klas 4-8.

 


Wakacyjny konkurs fotograficzny "Wakacje z książką" >>
Konkurs odbywa się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 


W bibliotece klas młodszych do końca maja trwała akcja czytelnicza "Klub Supermocy". Dzieci przeczytały 4 książki z danych kategorii tematycznych oraz wykonały 2 wyzwania. Za każde wykonane zadanie zdobyły kolejną moc - moc odwagi, moc mądrości, moc magii, moc świadomości. Po ukończeniu akcji na uczestników czekały upominki oraz dyplomy ❤️ Akcja odbyła się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Czytaj więcej >>


6 czerwca 2025r. w naszej szkole odbyły się trzy fantastyczne spotkania z autorem książek dla dzieci, panem Marcinem Koziołem.
❤️Klasy drugie i trzecie poznały Wombata Maksymiliana i razem z nim podróżowały po różnych krajach 🙂 😃📖
❤️Klasy piąte i szóste poznały bohaterów serii książek "Detektywi na kółkach", a także poznali wynalazki Nikoli Tesli, a nawet na własnej skórze odczuli jak działa elektryczność poprzez przeprowadzony eksperyment na spotkaniu:) ❤️Serdecznie dziękujemy autorowi za spotkanie! 📖❤️
❤️Spotkanie odbyło się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.📖 
Czytaj więcej >>


Szkoła Podstawowa nr 40 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 we Wrocławiu w roku 2025 z sukcesem przystąpiła do realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki programu rządowego  w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

Wniosek złożony przez szkołę przeszedł pomyślnie procedurę weryfikacji formalnej oraz oceny merytorycznej i tym samym szkoła uzyskała rządowe finansowe wsparcie.

Projekt dofinansowany z dotacji celowej budżetu państwa w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”, edycja 2025 r.
Źródło finansowania:

W dniu 25.03.2025 r. podpisano Umowę dotacji nr 80/NPRC/2025 pomiędzy Wojewodą Dolnośląskim a Gminą Wrocław.

Na podstawie powyższej umowy, Szkoła Podstawowa nr 40 otrzyma w 2025 roku dotację celową z budżetu państwa na realizację zadań w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” w kwocie 15 000 zł.

Program realizowany jest w ramach Priorytetu 3 „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” (Kierunek interwencji: 3.1. „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego” oraz Kierunek interwencji 3.2. „Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych”) „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”, ustanowionego uchwałą nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”.
Opis projektu:

W ramach Priorytetu 3 „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” wsparcie finansowe zostaje udzielone:

w odniesieniu do szkół i szkół w ORPEG na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami oraz lektur szkolnych,
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych,
- realizację działań promujących czytelnictwo.

 #NPRC2.0  to program   realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

Cel główny Programu #NPRC2.0  to  poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy; wspieranie między innymi szkół podstawowych w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:

- promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzież;
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami;
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych:
- zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza,
- zakup oprogramowania dla bibliotek,
- zakup czytników e-booków,
- zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki;
- realizację działań promujących czytelnictwo.

 W ramach realizacji Programu  #NPRC2.0 Szkoła Podstawowa nr 40 otrzymane programem wsparcie przeznaczy na:

- zakup nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami poczytnych wśród dzieci i nastolatków,
- doposażenie biblioteki szkolnej w elementy wyposażenia (pufy, siedziska, podpórki do książek),
- promocję czytelnictwa - spotkania z autorem książki dla dzieci i młodzieży, zakup książek na nagrody książkowe w konkursach.

Wraz ze złożeniem wniosku o udział w #NPRC2.0 szkoła zobowiązała się do zrealizowania między innymi następujących zadań:

- upowszechniania czytelnictwa, rozwijania kompetencji czytelniczych wśród młodzieży poprzez promowanie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych;
- propagowania czytelnictwa w szkole poprzez konkursy biblioteczne, projekty czytelnicze, turniej wiedzy, akcje czytelnicze, lekcje biblioteczne, spotkania z    autorem,
- udziału w imprezach czytelniczych i konkursach o zasięgu ogólnopolskim i lokalnym, jak również szkolnym;
- organizacji w szkole  Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania, Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Międzynarodowego Dnia Postaci  z Bajek, Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich , projektu czytelniczego z wykorzystaniem księgozbioru zakupionego z NPRC, konkursów czytelniczych w bibliotece klas 1-3 i 4-8, konkursu poetyckiego, konkursu recytatorskiego, wyzwania bibliotecznego na najlepszego czytelnika klas 1-3 oraz 4-8;
- współpracy z Biblioteką Publiczną;
- kształtowania pozytywnego wizerunku biblioteki szkolnej w środowisku szkolnym i lokalnym,
- udziału w happeningach, akcjach i imprezach czytelniczych na terenie Wrocławia w ramach lokalnej akcji "Cały Wrocław Czyta"
- współpracy z Radą Rodziców w celu zaopiniowania zakupu nowych książek do biblioteki;
- współpracy z Wolontariatem szkolnym i Samorządem Uczniowskim w przeprowadzeniu ankiet dotyczących zakupu nowych książek, zaopiniowania ich zakupu oraz promowania działań bibliotecznych promujących czytelnictwo. 

 

631502